Πηγή: insuranceworld.gr
Οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να διαδραματίσουν σημαντικό
συμπληρωματικό ρόλο στην κοινωνική ασφάλιση. ροϋπόθεση, όμως, είναι να
δημιουργήσουν πιο φιλικά προϊόντα και να αποκτήσουν ένα πιο κοινωνικό
πρόσωπο.
Αυτό επισημαίνει ο Γενικός Γραμματέας Καταναλωτή, κ. Δημήτρης Σπυράκος, αναγνωρίζοντας την αυξανόμενη σε βαρύτητα δραστηριοποίηση των ασφαλιστικών εταιρειών στην παροχή προϊόντων σύνταξης.
Όπως αναφέρει ο Γενικός Γραμματέας, οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να ανταποκριθούν στις διογκούμενες ανάγκες και επιθυμίες των καταναλωτών, αλλά πρώτα θα πρέπει να προσαρμοστούν σε κανόνες διαφάνειας, που η πολιτεία ετοιμάζεται να θεσπίσει, με στόχο να καλύψει το έλλειμμα εμπιστοσύνης που υπάρχει στην αγορά.
Στο πλαίσιο αυτό, σύντομα οι εταιρείες θα υποχρεωθούν να πληροφορούν με μεγαλύτερη προσοχή τους καταναλωτές, σχετικά με τα προϊόντα που προσφέρουν και θα προσαρμόσουν την δράση τους με τέτοιο τρόπο ώστε να είναι ουσιαστική και να ανταποκρίνεται στις απαιτήσεις των καταναλωτών.
«Οι πρωτοβουλίες που παίρνουμε, αποτελούν την βάση τόσο για την ανάπτυξη των εταιρειών όσο και για την εξασφάλιση των καταναλωτών» καταλήγει ο κ. Δ. Σπυράκος και μας περιγράφει την κατάσταση που επικρατεί σήμερα στην ασφαλιστική αγορά ως εξής:
iw: Πόσο σημαντική είναι η ιδιωτική ασφάλιση για τη ζωή μας σήμερα;
Δ.Σ.: Η Ιδιωτική Ασφάλιση διαδραματίζει σημαίνοντα ρόλο στη σύγχρονη οικονομική και κοινωνική εξέλιξη. Προσφέρει προστασία από μελλοντικούς κινδύνους, αυξάνει το αίσθημα ασφάλειας στην κοινωνία, συνεισφέροντας στην αύξηση των δραστηριοτήτων και την ανάπτυξη πρωτοβουλιών, συμμετέχει στην κάλυψη αναγκών πρόνοιας.
Όλο και περισσότεροι πολίτες αισθάνονται πλέον την επιθυμία να φροντίσουν για τη βελτίωση της μελλοντικής κάλυψης από οικονομικούς κινδύνους, αξιοποιώντας τις δυνατότητες που αυτή προσφέρει. Η ιδιωτική ασφάλιση έχει γι’ αυτό σήμερα μπροστά της μία μεγάλη ευκαιρία, καθώς οι καταναλωτές έχουν πλέον αυξημένες ανάγκες και προσδοκίες, που θα μπορούσε πράγματι να καλύψει και να εκπληρώσει.
iw: Οι ασφαλιστικές εταιρείες ανταποκρίνονται σε αυτόν το ρόλο, ανταποκρίνονται στις προσδοκίες των καταναλωτών;
Δ.Σ.: Είναι γεγονός ότι η ιδιωτική ασφάλιση περνάει μία κρίση αξιοπιστίας, που οφείλεται σε μεγάλο βαθμό σε πρακτικές που ακολουθήθηκαν στο παρελθόν και καλλιεργούσαν εσφαλμένες προσδοκίες στους καταναλωτές για τις παροχές της. Προσδοκίες που διαψεύδονταν και, τελικά, απομάκρυναν τους καταναλωτές από αυτή. Υπάρχει ένα σημαντικό έλλειμμα σε κανόνες διαφάνειας στη λειτουργία της ιδιωτικής ασφάλισης που είχε ως αποτέλεσμα να μην λαμβάνονται ισότιμα και αμοιβαία τα συμφέροντα των καταναλωτών στο σχεδιασμό και τη διαμόρφωση των ασφαλιστικών προϊόντων.
iw: Με ποιο τρόπο θα ενισχυθεί η διαφάνεια στη λειτουργία της ασφαλιστικής αγοράς;
Δ.Σ.: Ο καταναλωτής είναι σε θέση να λαμβάνει τη σωστή απόφαση για την ασφαλιστική του κάλυψη, αν έχει την πληροφόρηση που είναι σημαντική για την απόφασή του.
Δυστυχώς, σήμερα η πληροφόρηση προς τον ασφαλισμένο δεν εστιάζει πάντα στα κρίσιμα για την απόφασή του στοιχεία, προτάσσοντας στην πράξη λιγότερο βαρύνουσες πληροφορίες. Συχνά, μάλιστα, γίνεται ωραιοποίηση των προϊόντων με αριθμούς που, ωστόσο, δεν είναι δεσμευτικοί, ενώ την ίδια στιγμή αποσιωπούνται κίνδυνοι ή μειονεκτήματα. Χρειάζεται, λοιπόν, να ενισχύσουμε και να διευρύνουμε τα καθήκοντα πληροφόρησης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων προς τους καταναλωτές.
iw: Η διαφάνεια θα οδηγήσει, όμως, και σε καλύτερα ασφαλιστικά προϊόντα;
Δ.Σ.: Διασφαλίζοντας ότι ο ασφαλισμένος θα πληροφορείται όλα τα κρίσιμα χαρακτηριστικά της ασφάλισης, δηλαδή, τόσο τα πλεονεκτήματα όσο και τα μειονεκτήματα των ασφαλιστικών προϊόντων, θα αναπτυχθεί ένας πιο ουσιαστικός ανταγωνισμός.
Η ιδιωτική ασφάλιση θα υποχρεωθεί να βελτιώσει τον τρόπο λειτουργίας και τα προϊόντα της, ιδίως στον τομέα των ασφαλειών ζωής, γιατί ο καταναλωτής θα είναι πλέον σε θέση να συγκρίνει και να επιλέγει.
iw: Πέραν της βελτίωσης των υποχρεώσεων ενημέρωσης, τί άλλο πρέπει να γίνει;
Δ.Σ.: Δεν αρκεί μόνο η καλύτερη πληροφόρηση. Θα πρέπει να υπάρξουν και ρυθμίσεις που θα διευκολύνουν μία πιο δίκαιη κατανομή των υποχρεώσεων ανάμεσα σε όλους τους εμπλεκόμενους, θα αποκλείουν αδικαιολόγητα μειονεκτήματα σε βάρος των πελατών και θα αποτρέπουν από την υπονόμευση των ασφαλιστικών υποχρεώσεων.
iw: Με τις αυξήσεις των ασφαλίστρων στα νοσοκομειακά προγράμματα, τί σχεδιάζετε να κάνετε;
Δ.Σ.: Στις νοσοκομειακές καλύψεις οι ασφαλισμένοι συχνά αιφνιδιάζονται από υπέρογκες αυξήσεις τις οποίες, αν γνώριζαν ότι θα ακολουθούσαν, και μάλιστα σε κρίσιμες ηλικίες, δε θα είχαν ενδεχομένως συνάψει την ασφάλιση. Είναι σαφές ,όμως, ότι και εδώ οι ασφαλισμένοι έχουν το δικαίωμα στη διαφάνεια, να γνωρίζουν δηλαδή με βάση ποια συγκεκριμένα και εύλογα κριτήρια θα γίνεται η αναπροσαρμογή του ασφαλίστρου.
Η σημερινή κατάσταση ευθύνεται άλλωστε για ένα φαύλο κύκλο αυξήσεων στο χώρο της ιδιωτικής υγείας και των νοσοκομειακών ασφαλίσεων, καθώς η αύξηση του κόστους νοσηλείας μετακυλίεται μέσα από αμφιβόλου κύρους πρακτικές στους ασφαλισμένους. Θα πρέπει, λοιπόν, να τεθούν φραγμοί στις αλόγιστες αυξήσεις με τη θέσπιση κριτηρίων που θα οριοθετούν την αύξηση των ασφαλίστρων.
iw: Η εποπτεία που υπάρχει σήμερα είναι ικανοποιητική;
Δ.Σ.: Το τελευταίο διάστημα έγιναν και γίνονται πολύ σημαντικά πράγματα για τον προληπτικό έλεγχο και την προστασία της φερεγγυότητας των ασφαλιστικών εταιρειών.
Εξίσου σημαντική είναι όμως και η προστασία των δικαιωμάτων των καταναλωτών και ασφαλισμένων στις συναλλαγές τους με τις ασφαλιστικές εταιρείες. Χρειάζεται, χωρίς αμφιβολία, μία μεγαλύτερη συμμετοχή της ίδιας της Διοίκησης στην τήρηση και εποπτεία των κανόνων προστασίας των ασφαλισμένων. Το επικείμενο σχέδιο νόμου για την προαγωγή της διαφάνειας στην ασφαλιστική αγορά θα διευρύνει τις αρμοδιότητες της Γενικής Γραμματείας Καταναλωτή ώστε να διαμορφωθεί μία πληρέστερη και αποτελεσματικότερη εποπτεία και σε αυτό το επίπεδο.
iw: Η Πολιτεία και οι ασφαλιστικές εταιρείες μπορούν να συνεργαστούν για την αναβάθμιση της ασφαλιστικής αγοράς;
Δ.Σ.: Η πολιτεία δεν παραγνωρίζει τον αυξανόμενο σε βαρύτητα ρόλο της ιδιωτικής ασφάλισης. Λαμβάνει όλα τα αναγκαία μέτρα για να διασφαλίσει ότι ο ρόλος της στην κάλυψη αναγκών πρόνοιας θα είναι πράγματι ουσιαστικός και θα ανταποκρίνεται στις ανάγκες και επιθυμίες των καταναλωτών που συμβάλλονται με τις ασφαλιστικές εταιρείες.
Αν θέλουν, όμως και οι τελευταίες να διεκδικήσουν έναν συμπληρωματικό ρόλο στην κοινωνική ασφάλιση, θα πρέπει να πάρουν αποστάσεις από αμφιλεγόμενες πρακτικές, να διαμορφώσουν τα προϊόντα τους πιο φιλικά προς τους καταναλωτές και να αναπτύξουν περισσότερο το κοινωνικό τους πρόσωπο.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου