Ελεύθερη Ενημέρωση - Βήμα στην Άποψη



Πέμπτη 8 Ιουλίου 2010

«Αγκάθι» για τις ασφαλιστικές εταρείες παραμένει ο κλάδος του αυτοκινήτου

 Σημαντικό έλλειμμα αποθεμάτων αναδεικνύει ο έλεγχος των περιθωρίων φερεγγυότητας

Θερμό καλοκαίρι προοιωνίζεται για τις ασφαλιστικές εταιρείες, καθώς σε πλήρη εξέλιξη είναι η διαδικασία ελέγχου για την κάλυψη του περιθωρίου φερεγγυότητας, που αναδεικνύει νέα ελλείμματα στα αποθέματα του κλάδου αυτοκινήτου.

Η αδυναμία των εταιρειών δεν εξαντλείται στο θέμα των ομολόγων, το οποίο επιλύεται τελικώς με την κατάθεση στη Βουλή ρύθμισης που επιτρέπει την αποτίμησή τους για το περιθώριο φερεγγυότητας με βάση την τιμή κτήσης τους. Επεκτείνεται στο θέμα των ακινήτων και αφορά κυρίως εκείνες τις εταιρείες που καλύπτουν μεγάλο μέρος των αποθεμάτων τους με τις επενδύσεις σε ακίνητα, πρακτική που αποτελεί την αχίλλειο πτέρνα της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς με βάση τους νέους εποπτικούς κανόνες.

Ο έλεγχος της ΕΠΕΙΑ αναμένεται τυπικά να κορυφωθεί εντός του Αυγούστου, μήνα κατά τον οποίο αναμένεται ότι θα έχουν κοινοποιηθεί προς τις εταιρείες τα αποτελέσματα του ελέγχου, αξιώνοντας παράλληλα και τις αναγκαίες αυξήσεις του μετοχικού κεφαλαίου όπου διαπιστώνεται ελλιπής κάλυψη των αποθεμάτων.

Μιλώντας στην Επιτροπή Οικονομικών Υποθέσεων της Βουλής στο πλαίσιο της συζήτησης του νομοσχεδίου για την κατάργηση της ΕΠΕΙΑ, ο πρόεδρος της εποπτικής αρχής κ. Γιώργος Πέτσας παρά τις επίμονες ερωτήσεις των βουλευτών απέφυγε να προεξοφλήσει λουκέτα, αλλά έκανε λόγο για «ιδιότυπο τρόπο λειτουργίας της ελληνικής ασφαλιστικής αγοράς, η οποία δεν φαίνεται ότι είναι σε θέση να ξεπεράσει τα προβλήματα που θα προκύψουν με την εφαρμογή των κανόνων του Solvency II».

Σοβαρές είναι άλλωστε οι επιφυλάξεις που διατυπώνονται για το κατά πόσον η διαδικασία της εξυγίανσης θα «σκοντάψει» στην αποδυνάμωση της εποπτείας στο κρίσιμο μεσοδιάστημα μέχρι να ολοκληρωθεί η μεταφορά της αρμοδιότητας στην Τράπεζα της Ελλάδος. Το νομοσχέδιο που έχει κατατεθεί στη Βουλή και το οποίο αναμένεται να ψηφιστεί εντός του Ιουλίου, τοποθετεί την έναρξη λειτουργίας της εποπτείας υπό την Τράπεζα της Ελλάδος τέσσερις μήνες μετά τη δημοσίευση του νόμου, και σύμφωνα με το χρονοδιάγραμμα αυτό δεν πρόκειται να γίνει πριν από τον Νοέμβριο.

Το κενό εποπτείας που θα δημιουργηθεί στο μεσοδιάστημα εκτιμάται ότι θα αμβλύνει τις πιέσεις προς τις εταιρείες για άμεσες αυξήσεις μετοχικού κεφαλαίου, ενώ ζητούμενο είναι κατά πόσο το υφιστάμενο διοικητικό συμβούλιο μπορεί, με δεδομένη την αμφισβήτηση που δέχεται, να επιβάλει την πολιτική εξυγίανσης που απαιτεί ο κλάδος.

Την ίδια στιγμή, η πρόβλεψη που υπάρχει στο νομοσχέδιο για τη δυνατότητα διορισμού από την Τράπεζα της Ελλάδος Επιτρόπου στις περιπτώσεις που διαπιστώνεται ότι μια εταιρεία δεν πληροί τις προϋποθέσεις του νόμου, συντηρεί «φιλοδοξίες» αλλά και φρούδες ελπίδες ότι η νέα εποπτική αρχή θα ασκήσει χαλαρότερη πολιτική εξυγίανσης, αποφεύγοντας τις ανακλήσεις αδειών.

Ακόμα και αν αυτό κρίνεται αναγκαίο για περιπτώσεις εταιρειών που δραστηριοποιούνται στον κλάδο ζωής, αρκετοί είναι εκείνοι που ερμηνεύουν αυτή τη διάταξη και για τις εταιρείες του κλάδου αυτοκινήτου.

Οι σκέψεις αυτές συντηρούνται και από τα τεράστια προβλήματα που κληρονόμησε το Επικουρικό Κεφάλαιο που αποζημιώνει τους οδηγούς αυτοκινήτων, οι οποίοι ήταν ασφαλισμένοι σε εταιρείες που έκλεισαν. Το κόστος της εξυγίανσης το οποίο κληροδότησαν οι έξι εταιρείες που έκλεισαν κατά τα δύο χρόνια άσκησης της εποπτείας από την ΕΠΕΙΑ, έχει επιβαρύνει το Επικουρικό Κεφάλαιο με 700 εκατ. ευρώ και αποδεικνύεται δυσβάσταχτο για τις υγιείς εταιρείες αλλά και τους ασφαλισμένους που χρηματοδοτούν μέρος του ελλείμματος.

Πηγή: Καθημερινή

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου