Πηγή: Ασφαλιστική Αγορά
1. Ο νόμος 3029/2002
«Μεταρρύθμιση Συστήματος Κοινωνικής Ασφάλισης» καθιέρωσε έμμεσα το θεσμό
της προαιρετικής επαγγελματικής ασφάλισης, περιορίστηκε όμως στη
ρύθμιση ενός μόνο φορέα της, που είναι τα Ταμεία Επαγγελματικής
Ασφάλισης.
Αντί, δηλαδή, να ρυθμίσει τη συμπληρωματική επαγγελματική
ασφάλιση ως αυτοτελή πυλώνα σύνταξης, με δυνατότητα πολλών φορέων, ο
νομοθέτης περιόρισε τη νομοθετική παρέμβασή του σε ένα μόνο φορέα, τα
Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης (Τ.Ε.Α.).
Αποτέλεσμα ήταν να βρεθούν
εκτός πεδίου εφαρμογής της ειδικής νομοθεσίας για την επαγγελματική
ασφάλιση οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις, που μπορούν να προσφέρουν
επαγγελματική σύνταξη.
Η μόνη δυνατότητα παρέμβασης των ασφαλιστικών επιχειρήσεων στον τομέα της επαγγελματικής ασφάλισης βάσει του νόμου 3029/2002 εμφανίζεται αυτή του διαχειριστή Τ.Ε.Α. Ωστόσο, ακόμη και αυτή η περιορισμένη δυνατότητα διαχείρισης απαιτεί διευκρινίσεις και επιβεβαίωση από πλευράς πολιτείας, προκειμένου να εξαλειφθούν τυχόν αμφιβολίες για το ρόλο που καλούνται να παίξουν οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις.
* Οι ελληνικές ασφαλιστικές εταιρείες δεν αναγνωρίζονται επομένως από την εθνική νομοθεσία ως φορείς επαγγελματικής σύνταξης. Προτίθεται η Πολιτεία αυτό να το αλλάξει, προωθώντας σχετική νομοθετική ρύθμιση;
2. Ο
θεσμός των Ταμείων Επαγγελματικής Ασφάλισης δεν φαίνεται να έχει
επιτυχία μέχρι τώρα. Η ευνοϊκή φορολογική ρύθμιση δεν αποτελεί μέρος του
νόμου, αλλά βρίσκεται απλά σε μια ερμηνευτική εγκύκλιο. Επιπλέον, αντί
να χρησιμοποιηθεί η υπάρχουσα υποδομή των ιδιωτικών ασφαλιστικών
εταιρειών, υπό την εποπτεία της πολιτείας, για τη δημιουργία αυτών των
ταμείων, ο νομοθέτης επιχειρεί τη δημιουργία άλλων φορέων έξω από την
ιδιωτική ασφάλιση, οι οποίοι κατά κανόνα θα είναι μικρού μεγέθους, με
ποσοστιαία υψηλά λειτουργικά κόστη και ελλείψεις σε ό,τι αφορά την
τεχνογνωσία και τις υποδομές που απαιτούνται για να λειτουργήσουν
αποτελεσματικά.
Η ίδια η πολιτεία δηλαδή, που πρόσφατα κατήργησε την πανσπερμία των ταμείων στον πρώτο πυλώνα, με την κακοδιαχείριση και το κόστος που αυτή συνεπάγεται, νομοθετεί τη δημιουργία του ίδιου συστήματος στο 2ο πυλώνα. Η Ένωση Ασφαλιστικών Εταιρειών Ελλάδος έχει προτείνει, σχετικά με την επαγγελματική ασφάλιση, την προώθηση νομοθετικής ρύθμισης που θα επιτρέπει στις ασφαλιστικές εταιρείες να διαχειρίζονται Ταμεία Επαγγελματικής Ασφάλισης και να ιδρύουν Ανοικτά Ταμεία Επαγγελματικής Συνταξιοδοτικής Ασφάλισης (Α.Τ.Ε.Σ.Α.), δηλαδή ομαδικά συνταξιοδοτικά προγράμματα.
* Πώς θα ρυθμιστεί το θέμα αυτό από την Πολιτεία;
3.
Από την ΕΑΕΕ προτείνεται το φορολογικό καθεστώς των ασφαλίστρων που θα
δίδονται σε ένα Α.Τ.Ε.Σ.Α. να είναι όμοιο με αυτό που υφίσταται για τις
εισφορές των Τ.Ε.Α. του ν. 3029/2002, δηλαδή πλήρης απαλλαγή ως δαπάνη
από το φορολογητέο εισόδημα του ασφαλιζομένου. Επίσης, η ευνοϊκή ρύθμιση
που εμπεριέχεται στην ΠΟΛ 1005/2005 για την πλήρη απαλλαγή των εισφορών
των Τ.Ε.Α, θα ήταν σκόπιμο να λάβει τη μορφή νομοθετικής ρύθμισης, για
μεγαλύτερη ασφάλεια δικαίου.
* Η παραπάνω πρόταση της
ΕΑΕΕ μπορεί να υλοποιηθεί ως έχει ή θα μπορούσαν να εφαρμοστούν και
σταδιακά οι φοροαπαλλαγές ή να μην αφορούν απαραίτητα στο σύνολο του
ποσού που θα καταβάλλεται από τους ασφαλισμένους;
4.
Εάν με την κατάλληλη νομοθετική ρύθμιση επιτραπεί στις ασφαλιστικές
επιχειρήσεις να παρέχουν προγράμματα 2ου Πυλώνα, θα δίνεται η δυνατότητα
συνταξιοδοτικής κάλυψης και σε όσους πολίτες δεν μπορούν να ενταχθούν
στα Τ.Ε.Α. του ν.3029/2002, όπως είναι οι εργαζόμενοι σε μικρές ή
μικρομεσαίες επιχειρήσεις που δεν αριθμούν τουλάχιστον 100 μέλη ή οι
αυτοαπασχολούμενοι. Επιπλέον, δεν θα είναι απαραίτητη η εξεύρεση νέων
κεφαλαίων από εργοδότες και εργαζόμενους (όπως στην περίπτωση των
Τ.Ε.Α.), αφού οι ασφαλιστικές επιχειρήσεις κατέχουν ήδη το Περιθώριο
Φερεγγυότητας που απαιτείται για τις περιπτώσεις αυτές.
* Αναγνωρίζει και συμμερίζεται το αρμόδιο Υπουργείο τα παραπάνω επιχειρήματα της ΕΑΕΕ;
* Αναγνωρίζει και συμμερίζεται το αρμόδιο Υπουργείο τα παραπάνω επιχειρήματα της ΕΑΕΕ;
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου