Πηγή: Ελευθεροτυπία
Ενα νέο νομικό μέτωπο έχει ανοίξει στην υπόθεση της Ασπίς Πρόνοια:
πελάτες της εταιρείας εναντίον των διαμεσολαβητών, δηλαδή των ασφαλιστών
που μεσολάβησαν για την αγορά επενδυτικών προϊόντων από την εταιρεία.
Οι πελάτες αυτοί κινούνται ανεξάρτητα, με δικούς τους
δικηγόρους, και όχι οργανωμένα με το σύλλογο των ζημιωθέντων από την
Ασπίδα. Και αυτό επειδή στο σύλλογο μετέχουν και διαμεσολαβητές που
διεκδικούν αποζημιώσεις από προμήθειες που δεν εισέπραξαν ή ακόμη και
από συμβόλαια που είχαν οι ίδιοι στην εταιρεία του Παύλου Ψωμιάδη, ο
οποίος, στο μεταξύ, δέκα μέρες μετά την προφυλάκισή του κατέθεσε αίτηση
αποφυλάκισης.
Αυτοί οι πελάτες υπολογίζεται ότι είναι περίπου 5.000 και ότι
έχουν ένα κοινό με εκείνους της Aspis Capital, της εταιρείας δηλαδή που
εξέδωσε ομόλογα δεκάδων εκατ. ευρώ, ενώ είχε μετοχικό κεφάλαιο μόλις 70
χιλ. ευρώ: είναι και αυτοί «μεγαλοεπενδυτές» και όχι απλοί ασφαλισμένοι
που αποταμίευαν 1.000-2.000 ευρώ το χρόνο.
Ως τέτοιοι πήγαιναν στην Ασπίς Πρόνοια, την ασφαλιστική, και
αγόραζαν τα συμβόλαια που ήταν γνωστά στην πιάτσα για την απόδοση 7,20%
που έδιναν ετησίως.
Η απόδοση αυτή, βέβαια, επειδή θα ήταν παράνομη ως
«εγγυημένη», δινόταν με το εξής τέχνασμα: εάν, για παράδειγμα, κάποιος
τοποθετούσε εφάπαξ 1,5 εκατ. ευρώ για συμβόλαιο ζωής ενός έτους, η
ασφαλιστική έγραφε ότι είχε λάβει 1,56 εκατ. ευρώ, δηλαδή 60 χιλιάδες
ευρώ παραπάνω.
Ετσι, δίνοντας στη συνέχεια το νόμιμο 3,3% που είναι
γνωστό ως ελάχιστο τεχνικά εγγυημένο επιτόκιο, προέκυπτε η υπεραπόδοση
του 7,20%, χωρίς να υπάρχει πρόβλημα με τις εποπτικές αρχές. Σύμφωνα με
άλλες πηγές, το συμβόλαιο εξασφάλιζε την πλεονάζουσα απόδοση από την...
εκχώρηση της προμήθειας 3-4% που δήθεν επρόκειτο να πάρει ο ασφαλιστής.
Οι πελάτες αυτοί σκέφτονται φυσικά να στραφούν και κατά του
Δημοσίου για την πλημμελή εποπτεία (η οποία, βέβαια, θα μπορούσε να είχε
αποβεί και επωφελής για τους ίδιους εάν δεν έσκαγε το «κανόνι» στην
εταιρεία), αλλά επί του παρόντος εστιάζουν στους ασφαλιστές
(διαμεσολαβούντες), καθώς υπάρχει ένα σοβαρό θέμα πάνω στο οποίο θ'
αποφανθεί η Δικαιοσύνη: εάν αποδειχθεί αμέλεια του ασφαλιστή, ακόμη και
αν δεν υπάρχει δόλος, είναι υποχρεωμένος από το νόμο να έχει ασφάλεια
αστικής ευθύνης ο ίδιος για την περίπτωση της αμέλειας!
Με άλλα λόγια, εάν το δικαστήριο αποφασίσει ότι υπάρχει αμέλεια,
τότε ο πελάτης-επενδυτής μπορεί να διεκδικήσει τα χρήματά του από την
ασφαλιστική εταιρεία όπου είναι ασφαλισμένος ο... ασφαλιστής.
Χαρακτηριστική περίπτωση είναι αυτή του Μ.Κ., ο οποίος έχει ήδη
καταθέσει αγωγή κατά του ασφαλιστή του, με την οποία λέει ότι θα
αποδείξει την αμέλειά του ως προς τη συγκεκριμένη πράξη, δηλαδή την
προτροπή του ασφαλιστή να βάλει τα χρήματα στην εταιρεία, ενώ ο κόσμος
«βοούσε» το 2007 ότι κάτι τρέχει με τον Ψωμιάδη και εκείνος τον
καθησύχαζε λέγοντάς του ότι αυτά που λέγονται είναι «πολιτικές
σκοπιμότητες».
Με αυτό το νέο κύκλο αγωγών που ανοίγει, άσχετα με το τι θα λένε
οι αποφάσεις των δικαστηρίων, το σίγουρο είναι ότι θα γίνουν γνωστά
στοιχεία για τη δράση ορισμένων ασφαλιστών που συμμετείχαν σε αυτή την
«πυραμίδα» που πήγε να στήσει ο Π. Ψωμιάδης.
Αλλωστε, τα συμβόλαια με
την ετήσια απόδοση 7,2% δεν τα πωλούσε μόνος του ο Ψωμιάδης, αλλά είχε
την υποστήριξη έμπειρων ασφαλιστών που ήξεραν ότι εγγυημένη απόδοση 7,2%
δεν μπορεί να υπάρξει.
* Πάνω από 3.000 θα είναι οι αγωγές πελατών της Ασπίς Πρόνοια
κατά του ελληνικού Δημοσίου, που θα κατατεθούν μέσω του συλλόγου
ζημιωθέντων μετά τις γιορτές των Χριστουγέννων. Μετά θα πάρουν σειρά οι
αγωγές που θα καταθέσουν -επίσης μέσω του συλλόγου- οι διαμεσολαβούντες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου