Πηγή: Καθημερινή
Αντισταθμίζουν
τις απώλειες που υφίστανται στην εγχώρια αγορά λόγω πτώσης της κατανάλωσης
Μονόδρομο για την ανάπτυξη ή ακόμη και για την επιβίωση των ελληνικών
επιχειρήσεων αποτελεί η εξωστρέφεια, καθώς η ελληνική οικονομία
βρίσκεται σε βαθιά ύφεση.
Αυτό φαίνεται να το έχουν αντιληφθεί πολλές
επιχειρήσεις, εισηγμένες και μη, σε δυναμικούς κλάδους, από τα
πετρελαιοειδή μέχρι τα τρόφιμα, και για τον λόγο αυτόν εντείνουν την
ανάπτυξη του διεθνούς δικτύου τους.
Με τον τρόπο αυτόν όχι μόνο
ενισχύουν τη θέση τους σε ξένες αγορές, αλλά αντισταθμίζουν -τουλάχιστον
ώς ένα βαθμό- τις απώλειες που υφίστανται στην εγχώρια αγορά εξαιτίας
της διαρκώς συρρικνούμενης κατανάλωσης.
Περισσότεροι από 16
επιχειρηματικοί όμιλοι εισηγμένοι στο ελληνικό χρηματιστήριο έχουν
εντείνει την ανάπτυξή τους εκτός Ελλάδος. Αξιοσημείωτο, εξάλλου, είναι
το γεγονός ότι οι ξένοι επενδυτικοί οίκοι έχουν στρέψει εδώ και έξι
μήνες το ενδιαφέρον τους στις ελληνικές επιχειρήσεις που δεν εξαρτώνται
από το ελληνικό Δημόσιο. Πρόκειται για τις εισηγμένες που εξάγουν πάνω
από το 60% - 70% του παραγόμενου τζίρου τους και εμφανίζουν
ανταγωνιστικό πλεονέκτημα σε σχέση με τις άλλες επιχειρήσεις, αφού έχουν
και την εναλλακτική λύση απέναντι στην εγχώρα ύφεση, αλλά και δεν
εξαρτώνται από την κρατική διοίκηση.
Oι κατ’ εξοχήν εξαγωγικές
εταιρείες προέρχονται κυρίως από τους κλάδους των τροφίμων, της
μεταλλουργίας, της δευτερογενούς συσκευασίας, των τσιγάρων, των
πλαστικών και του εμπορίου. Oι θυγατρικές του ομίλου Bιοχάλκο (Eλβάλ,
Σιδενόρ, Σωληνουργεία Kορίνθου) είναι κατ’ εξοχήν εξαγωγικές
επιχειρήσεις. H Crown Ηellas εξάγει στην Iταλία αλλά και στη Mέση
Aνατολή έχει υψηλό δείκτη εξωστρέφειας. H τσιμεντοβιομηχανία Tιτάν και η
Coca Cola είναι από τις πλέον εξαγωγικές επιχειρήσεις της Λ. Αθηνών,
αλλά και η S&B με παρουσία σε Ευρώπη, Τουρκία και Κίνα. Επίσης, ο
όμιλος Μυτιληναίου εμφανίζει μεγάλο ποσοστό εξωστρέφειας.
Αρκετά
είναι πλέον τα παραδείγματα και από τον χώρο των τροφίμων. Η
γαλακτοβιομηχανία ΦΑΓΕ με εξαγωγές αλλά και παραγωγική δραστηριότητα
στις ΗΠΑ σημείωσε το 9μηνο του 2010 αύξηση πωλήσεων στο εξωτερικό κατά
40,1%, ενώ το ίδιο διάστημα οι πωλήσεις της στην Ελλάδα μειώθηκαν κατά
12,1%. Οι εξαγωγές και συνολικά οι πωλήσεις εκτός Ελλάδος αντιστοιχούν
πλέον στο 45,1% του συνολικού τζίρου της ΦΑΓΕ, ενώ πέρυσι το αντίστοιχο
ποσοστό ήταν 34%.
Ισχυρή ανάπτυξη κυρίως στα Βαλκάνια μέσω
εξαγωγών αλλά και με θυγατρικές της έχει η Vivartia, ενώ η ανεξάρτητη
και πάλι Chipita «ταξιδεύει» τα κρουασάν στις χώρες της Μέσης Ανατολής. Ο
τζίρος της γαλακτοβιομηχανίας Κρι-Κρι από εξαγωγές αντιπροσωπεύει πλέον
το 20% του συνολικού, ενώ η διοίκηση της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας
χαρακτηρίζει το 2011 ως «χρονιά εξαγωγών».
Mε δεδομένο ότι
αναμένεται ανάκαμψη της διεθνούς οικονομίας κατά το 2011 και ότι οι
αγορές της Ασίας με αιχμή του δόρατος Κίνα και Ινδία καλπάζουν, αλλά και
με την Αυστραλία να διανύει περίοδο σημαντικής ανάπτυξης, είναι
προφανές ότι οι εξωστρεφείς επιχειρήσεις έχουν ευκαιρίες.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου