O κύκλος λιτότητας θα συνεχιστεί και το 2011 με την επιβολή «ανωτάτων
ορίων» στις δαπάνες υπουργείων, ΔΕΚΟ, νοσοκομείων, ασφαλιστικών ταμείων
και ΟΤΑ και με την εφαρμογή των μέτρων που προβλέπονται ήδη στο
μνημόνιο που υπέγραψε η κυβέρνηση με τους δανειστές μας.
«Το 2011 είναι το κρίσιμο έτος για την έξοδο από την κρίση.Τα οφέλη από τα μέτρα που πήραμε θα είναιπολύ πιο ορατά. Ο στόχος για το 2011 είναι να μειωθούν τα ελλείμματα στο 7,6% του ΑΕΠ και τα μέσα για την επίτευξη του στόχου έχουν δημοσιοποιηθεί στη συμφωνία για τα 110 δισ.» υπογραμμίζει μιλώντας στο «Βήμα» ο υφυπουργός Οικονομικών κ. Φ. Σαχινίδης.
Μετά την απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων, που ανέρχονται σε
768.009(!), προαναγγέλλει την έναρξη διαλόγου με την ΑΔΕΔΥ για την
εφαρμογή ενιαίου μισθολογίου στο Δημόσιο, ενώ σύντομα στο Γενικό
Λογιστήριο του Κράτους θα λειτουργήσει η Ενιαία Αρχή Πληρωμών, οπότε
τότε θα κοπούν οι διπλοπληρωμές.
Στα νοσοκομεία και στις ΔΕΚΟ,
που κατά το ΔΝΤ αποτελούν και τις «μαύρες τρύπες», ο κ. Σαχινίδης
αναγγέλλει ότι θα μπουν ελεγκτικές εταιρείες για να συμμαζέψουν την
κατάσταση. - Κύριε υπουργέ, έκλεισε και ο δεύτερος κύκλος ελέγχου από την τρόικα. Εκτός από τη δραστική περικοπή των δαπανών στο Δημόσιο (μισθοίσυντάξεις κατά κύριο λόγο), που θεωρείται ο κύριος παράγοντας που συνέβαλε στη μείωση του ελλείμματος, ποιο είναι το βασικό συμπέρασμα;
«Η άποψη που εμπεριέχεται στην ερώτησή σας δεν ανταποκρίνεται στην πραγματικότητα.Η μείωση του ελλείμματος κατά 45% το πρώτο εξάμηνο είναι το συνδυαστικό αποτέλεσμα της αύξησης των εσόδων και της περικοπής των δαπανών.Η μείωση των δαπανών δεν προέκυψεμόνο από τη μείωση μισθών και συντάξεων αλλά από το σύνολο των δαπανών.
Και για του λόγου το αληθές, σας παραπέμπω στα στοιχεία που δείχνουν ότι τα έσοδα έχουν σημειώσει σημαντική αύξηση κατά 7,2%σε περίοδο ύφεσης. Στις δαπάνες, οι καταναλωτικές δαπάνες έχουν μειωθεί κατά 52,6%, οι μισθοί και οι συντάξεις κατά 3,2% και οι επιχορηγήσεις φορέων κατά 18,1%.
Πέρα από αυτά,προχωρήσαμε σε διαρθρωτικές αλλαγές που θα έχουν τόσο δημοσιονομικό όφελος όσο και στην ενίσχυση της ανάπτυξης».
- Τι θα κάνετε για τον έλεγχο των δαπανών σε ΔΕΚΟ, νοσοκομεία και ΟΤΑ; «Με το νομοσχέδιο για τη δημοσιονομική ευθύνη που ψηφίστηκε στη Βουλή το τοπίο αλλάζει. Θεσμοθετήσαμε το νέο πλαίσιο για την κατάρτιση και την εκτέλεση του προϋπολογισμού. Για πρώτη φορά θεσπίζονται ανώτατα όρια δαπανών. Ισχυροποιείται ο έλεγχος και η λογοδοσία για το σύνολο των φορέων της γενικής κυβέρνησης.Ταυτόχρονα ενισχύουμε τον κοινοβουλευτικό έλεγχο στην εκτέλεση του προϋπολογισμού.Αυτό αποτελεί μια θεσμική μεταβολή που σε βάθος χρόνου θα αποφέρει πολλαπλά θετικά οφέλη για τα οικονομικά του κράτους.
Αλλη μία πρωτοβουλία που αναλάβαμε ήταν να αναθέσουμε σε ελεγκτικές εταιρείες κύρους την εξέτασητης λειτουργίας φορέων της γενικής κυβέρνησης. Ειδικότερα αναφέρομαι στις ελεγκτικές εταιρείες που θα αξιολογήσουν τις δαπάνες σε μεγάλα νοσοκομεία της χώρας προκειμένου να καταθέσουν τα πορίσματά τους για τον τρόπο λειτουργίας των νοσοκομείων. Ανάλογες πρωτοβουλίες έχουν αναληφθεί για ΔΕΚΟ και επιχειρήσεις που χρηματοδοτούνται από τον κρατικό προϋπολογισμό.Σε ό,τι αφορά τους ΟΤΑθεωρώ ότι ο “Καλλικράτης”, μία από τις μεγαλύτερες τομές στον χώρο της αυτοδιοίκησης, θα συμβάλει καθοριστικά στην εξοικονόμηση δαπανών».
- Οι σχέσεις σας με τους άλλους υπουργούς.
«Η προσπάθεια για να σταθεί η χώρα στα πόδια της είναι κοινή. Μπορεί να ακούγονται διαφορετικές απόψειςαλλά συνεργαζόμαστε και προσπαθούμε να βρίσκουμε τις καλύτερες λύσεις.
Ως σήμερα, κύριεΤσώλη, είχαμε ένα κράτος το οποίο χρηματοδοτούσε φορείςχωρίς να μετρά, να αποτιμάκαι να αξιολογεί επί της ουσίας την αποτελεσματικότητα των δαπανών αυτών και σε τελική ανάλυση χωρίς να αναδεικνύεται το όφελος για τους πολίτες».
Ως σήμερα, κύριεΤσώλη, είχαμε ένα κράτος το οποίο χρηματοδοτούσε φορείςχωρίς να μετρά, να αποτιμάκαι να αξιολογεί επί της ουσίας την αποτελεσματικότητα των δαπανών αυτών και σε τελική ανάλυση χωρίς να αναδεικνύεται το όφελος για τους πολίτες».
- Την προηγούμενη εβδομάδα ολοκληρώθηκε η απογραφή των δημοσίων υπαλλήλων.
«Η διαδικασία ήταν ένα σημαντικό βήμα για την υλοποίηση της Ενιαίας Αρχής Πληρωμών.Σε συνεργασία με το υπουργείο Εσωτερικών θα επεξεργαστούμε τα δεδομέναώστε να ξεκινήσει ο διάλογος με την ΑΔΕΔΥ για τη θέσπιση του ενιαίου μισθολογίου».
- Τα φορολογικά έσοδα, παρά τις μεγάλες αυξήσεις των ειδικών φόρων (ΦΠΑ, ειδικοί φόροικατανάλωσης) και το άλμα των τιμών, είναι σχεδόν στάσιμα.
Πώς σκεπτόσαστε να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα;
«Οπως προανέφερα, τα φορολογικά έσοδα έχουν αυξηθεί κατά 7,2%.Επομένως δεν είναι ούτε στάσιμα ούτε “σχεδόν” στάσιμα.Επιπροσθέτως να σας θυμίσω ότι σε αυτά τα στοιχεία δεν αποτυπώνονται τα αποτελέσματα μέτρων που λάβαμε και δεν έχουν αποδώσει ακόμη, όπως η αύξηση του ΦΠΑ από 1ης Ιουλίου και η καταβολή του ΕΤΑΚ του 2009.
Ταυτόχρονα εκτιμούμε ότι θα υπάρξει θετική επίδραση από την κινητοποίηση των εισπρακτικών και ελεγκτικών μηχανισμών και το “κίνημα” των αποδείξεων. Αρκεί να σημειώσω ότι μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έχει εισπραχθεί από τις εφορίες 1 δισ.ευρώ από παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές.Τα έσοδα από ΦΠΑ που έχουν παραχθεί εντός του 2010 έχουν αυξηθεί κατά 6%.
Αναφορικά με τον πληθωρισμό,το σωστό είναι να τον βλέπουμε ως τάση και όχι μήνα μήνα. Ομολογουμένως τον Ιούνιο του 2010 από τα στοιχεία της Στατιστικής αποτυπώνεται υψηλή μεταβολή έναντι του προηγούμενου έτους.Ωστόσο αναμένονται χαμηλότερα επίπεδα ως το τέλος του έτους καθώς σταδιακά θα εξομαλυνθούν οι όποιες επιδράσεις από τις αυξήσεις του ΦΠΑ».
- Η τρόικα ζητάει πρόσθετα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής;
«Το πρόβλημα της φοροδιαφυγής ταλαιπωρεί τη χώρα εδώ και πολλές δεκαετίες προκαλώνταςαιμορραγία στα δημόσια έσοδα.Είναι δε από τους βασικούς παράγοντες που τροφοδοτούν την κοινωνική ανισότητα.
Στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής κινηθήκαμε με αποφασιστικότητα. Σας υπενθυμίζω τα μέτρα για τις offshore, τις τριγωνικές συναλλαγές και τις διασταυρώσεις στοιχείων. Επίσης τον λογιστικό προσδιορισμό του εισοδήματος για κατηγορίες επαγγελματιών με βάση βιβλία εσόδων- εξόδων και τα τεκμήρια προσδιορισμού εισοδήματος.
Συνεπώςη μάχη κατά της φοροδιαφυγής δεν υπαγορεύεται από την τρόικα ούτε προέκυψε ως αποτέλεσματης προσφυγής της χώρας στον μηχανισμό στήριξης.Η προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι συνεχής».
- Τα φορολογικά έσοδα, παρά τις μεγάλες αυξήσεις των ειδικών φόρων (ΦΠΑ, ειδικοί φόροικατανάλωσης) και το άλμα των τιμών, είναι σχεδόν στάσιμα.
Πώς σκεπτόσαστε να αντιμετωπίσετε το πρόβλημα;
«Οπως προανέφερα, τα φορολογικά έσοδα έχουν αυξηθεί κατά 7,2%.Επομένως δεν είναι ούτε στάσιμα ούτε “σχεδόν” στάσιμα.Επιπροσθέτως να σας θυμίσω ότι σε αυτά τα στοιχεία δεν αποτυπώνονται τα αποτελέσματα μέτρων που λάβαμε και δεν έχουν αποδώσει ακόμη, όπως η αύξηση του ΦΠΑ από 1ης Ιουλίου και η καταβολή του ΕΤΑΚ του 2009.
Ταυτόχρονα εκτιμούμε ότι θα υπάρξει θετική επίδραση από την κινητοποίηση των εισπρακτικών και ελεγκτικών μηχανισμών και το “κίνημα” των αποδείξεων. Αρκεί να σημειώσω ότι μόνο κατά το πρώτο εξάμηνο του έτους έχει εισπραχθεί από τις εφορίες 1 δισ.ευρώ από παλαιές ληξιπρόθεσμες οφειλές.Τα έσοδα από ΦΠΑ που έχουν παραχθεί εντός του 2010 έχουν αυξηθεί κατά 6%.
Αναφορικά με τον πληθωρισμό,το σωστό είναι να τον βλέπουμε ως τάση και όχι μήνα μήνα. Ομολογουμένως τον Ιούνιο του 2010 από τα στοιχεία της Στατιστικής αποτυπώνεται υψηλή μεταβολή έναντι του προηγούμενου έτους.Ωστόσο αναμένονται χαμηλότερα επίπεδα ως το τέλος του έτους καθώς σταδιακά θα εξομαλυνθούν οι όποιες επιδράσεις από τις αυξήσεις του ΦΠΑ».
- Η τρόικα ζητάει πρόσθετα μέτρα για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής;
«Το πρόβλημα της φοροδιαφυγής ταλαιπωρεί τη χώρα εδώ και πολλές δεκαετίες προκαλώνταςαιμορραγία στα δημόσια έσοδα.Είναι δε από τους βασικούς παράγοντες που τροφοδοτούν την κοινωνική ανισότητα.
Στην κατεύθυνση αντιμετώπισης της φοροδιαφυγής κινηθήκαμε με αποφασιστικότητα. Σας υπενθυμίζω τα μέτρα για τις offshore, τις τριγωνικές συναλλαγές και τις διασταυρώσεις στοιχείων. Επίσης τον λογιστικό προσδιορισμό του εισοδήματος για κατηγορίες επαγγελματιών με βάση βιβλία εσόδων- εξόδων και τα τεκμήρια προσδιορισμού εισοδήματος.
Συνεπώςη μάχη κατά της φοροδιαφυγής δεν υπαγορεύεται από την τρόικα ούτε προέκυψε ως αποτέλεσματης προσφυγής της χώρας στον μηχανισμό στήριξης.Η προσπάθεια για την καταπολέμηση της φοροδιαφυγής είναι συνεχής».
- Η οικονομία βρίσκεται σε ύφεση, πιο ρηχή ίσως απ΄ ό,τι προβλεπόταν, για δεύτερη συνεχή χρονιά. Πότε μπορεί να αλλάξει αυτή η τάση;
«Τα πρώτα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μαςδείχνουν ότι η μείωση του ΑΕΠ μπορεί να είναι μικρότερη του 4%.Φυσικά είναι πρώιμο να αποτυπώσουμε ποσοτικά κάτι τέτοιο και θα είμαστε σε θέση να το κάνουμε με ασφάλεια στο τελευταίο τρίμηνο του έτους. Αυτή τη στιγμή παραμένουμε σταθεροί στους δημοσιονομικούς στόχους που έχουμε θέσει και στις προβλέψεις μας για την πορεία της ανάπτυξης για τα προσεχή έτη».
«Ολα είναι γνωστά»
«Τα πρώτα δεδομένα που έχουμε στη διάθεσή μαςδείχνουν ότι η μείωση του ΑΕΠ μπορεί να είναι μικρότερη του 4%.Φυσικά είναι πρώιμο να αποτυπώσουμε ποσοτικά κάτι τέτοιο και θα είμαστε σε θέση να το κάνουμε με ασφάλεια στο τελευταίο τρίμηνο του έτους. Αυτή τη στιγμή παραμένουμε σταθεροί στους δημοσιονομικούς στόχους που έχουμε θέσει και στις προβλέψεις μας για την πορεία της ανάπτυξης για τα προσεχή έτη».
«Ολα είναι γνωστά»
- Στον προϋπολογισμό του 2011 ποια άλλα μέτρα θα υπάρξουν; «Ο στόχος για το 2011 είναι να μειωθούν τα ελλείμματα στο 7,6% του ΑΕΠ και τα μέσα για την επίτευξη του στόχου έχουν δημοσιοποιηθεί και στη συμφωνία για τα 110 δισ. Θεωρώ ότι η συνεχής αναφορά σε νέα μέτρα είναι μια αναφορά που δεν έχει σχέση με την πραγματικότητα, δημιουργεί αρνητικό κλίμα στην οικονομία, αποθαρρύνει τους πολίτες και αδικεί μια συλλογική προσπάθεια που παράγει τα πρώτα της αποτελέσματα. Τονίζω ότι το 2011 είναι το κρίσιμο έτος για την έξοδο από την κρίση.Τα οφέλη από τα μέτρα που πήραμε θα είναι πολύ πιο ορατά καθώς οι διαρθρωτικές παρεμβάσεις στην οικονομία θα αρχίσουν να αποδίδουν».
«Δημόσιος πυλώνας στο νέο τραπεζικό τοπίο»
- Οι τράπεζες, όπως έδειξαν τα stress tests, είναι κεφαλαιακά τουλάχιστον ισχυρές, με εξαίρεση την ΑΤΕ. Η οικονομία όμως υποφέρει από έλλειψη ρευστότητας.
«Με τα stress tests έγινε ένα μεγάλο βήμα καθώς επιβεβαιώθηκε η συνολική ευστάθεια του πιστωτικούσυστήματος τόσο στο ευρωπαϊκό όσο και στενότερα στο ελληνικό πλαίσιο. Αυτό εδραιώνει τόσο την εμπιστοσύνη των επενδυτών όσο και των καταθετών. Ισχυρές τράπεζες με στιβαρή κεφαλαιακή βάση αποτελούν το απαραίτητο υπόβαθρο για να χρηματοδοτηθούν νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες, να περάσει η ρευστότητα στην πραγματική οικονομία και να βρεθούμε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2010 γίναμε μάρτυρες μιας κατάστασης όπου οι συνέπειες της πιστοληπτικήςασφυξίας στην οποία περιήλθε η χώρα και οι υποβαθμίσεις από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησηςπροκάλεσαν πιέσεις και προς το ελληνικό πιστωτικό σύστημα. Αυτό σταδιακά αποκαθίσταται». - Στην ΑΤΕ θα προχωρήσετε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προτού καταλήξετε στις όποιες ανακατατάξεις στον χώρο των δημοσίων τραπεζών;
«Με τα stress tests έγινε ένα μεγάλο βήμα καθώς επιβεβαιώθηκε η συνολική ευστάθεια του πιστωτικούσυστήματος τόσο στο ευρωπαϊκό όσο και στενότερα στο ελληνικό πλαίσιο. Αυτό εδραιώνει τόσο την εμπιστοσύνη των επενδυτών όσο και των καταθετών. Ισχυρές τράπεζες με στιβαρή κεφαλαιακή βάση αποτελούν το απαραίτητο υπόβαθρο για να χρηματοδοτηθούν νέες επενδυτικές πρωτοβουλίες, να περάσει η ρευστότητα στην πραγματική οικονομία και να βρεθούμε σε θετικούς ρυθμούς ανάπτυξης.
Στο πρώτο εξάμηνο του 2010 γίναμε μάρτυρες μιας κατάστασης όπου οι συνέπειες της πιστοληπτικήςασφυξίας στην οποία περιήλθε η χώρα και οι υποβαθμίσεις από τους διεθνείς οίκους αξιολόγησηςπροκάλεσαν πιέσεις και προς το ελληνικό πιστωτικό σύστημα. Αυτό σταδιακά αποκαθίσταται». - Στην ΑΤΕ θα προχωρήσετε σε αύξηση μετοχικού κεφαλαίου προτού καταλήξετε στις όποιες ανακατατάξεις στον χώρο των δημοσίων τραπεζών;
«Το Ελληνικό Δημόσιο ως κύριος μέτοχος της Αγροτικής θα συμμετάσχει στην αύξηση μετοχικού κεφαλαίου που θα ανακοινωθεί».
- Εσείς ποια θέση υποστηρίζετε; Τη δημιουργία του «δημόσιου πυλώνα» ή την ιδιωτικοποίηση κρατικών τραπεζών;
«Ενα συμπέρασμα που προκύπτει από την πρόσφατη κρίση είναι ότι στον χώρο των τραπεζών χρειάζονται πρωτοβουλίες για μεγαλύτερα και ισχυρότερα τραπεζικά σχήματα. Εκτιμώλοιπόνότι σχετικές εξελίξεις μπορούν να οδηγήσουν σε μια νέα αρχιτεκτονική του τραπεζικού συστήματος.
Η διατυπωμένη θέση της κυβέρνησης είναι ότι ο δημόσιος πυλώνας θα έχει θέση σε αυτό το νέο τραπεζικό τοπίο, όπως και αν αυτό σχηματοποιηθεί».
- Εσείς ποια θέση υποστηρίζετε; Τη δημιουργία του «δημόσιου πυλώνα» ή την ιδιωτικοποίηση κρατικών τραπεζών;
«Ενα συμπέρασμα που προκύπτει από την πρόσφατη κρίση είναι ότι στον χώρο των τραπεζών χρειάζονται πρωτοβουλίες για μεγαλύτερα και ισχυρότερα τραπεζικά σχήματα. Εκτιμώλοιπόνότι σχετικές εξελίξεις μπορούν να οδηγήσουν σε μια νέα αρχιτεκτονική του τραπεζικού συστήματος.
Η διατυπωμένη θέση της κυβέρνησης είναι ότι ο δημόσιος πυλώνας θα έχει θέση σε αυτό το νέο τραπεζικό τοπίο, όπως και αν αυτό σχηματοποιηθεί».
Πηγή: To Βήμα
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου