Ελεύθερη Ενημέρωση - Βήμα στην Άποψη



Πέμπτη 21 Απριλίου 2011

«Όχι» στις διαφορές ασφαλίστρων μεταξύ αντρών και γυναικών λέει το ΔΕΕ

Πηγή: insuranceworld.gr
 
Biba: «Είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι νέες γυναίκες οδηγοί θα έρθουν αντιμέτωπες με αυξήσεις στα ασφαλιστήρια συμβόλαια των αυτοκινήτων τους»

Φρένο στην τιμολόγηση των ασφαλιστικών εταιρειών με βάση το φύλο θέτει το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης (ΔΕΕ), που αποφάσισε πως η συνεκτίμηση του φύλου του ασφαλισμένου ως παράγοντα κινδύνου στις συμβάσεις ασφαλίσεως συνιστά διάκριση και κάλεσε τις εταιρείες να εφαρμόσουν κοινή πολιτική όσον αφορά στους άντρες και τις γυναίκες από την 21η Δεκεμβρίου του 2012. 

Η υπόθεση έφτασε στο δικαστήριο μετά από προσφυγή της βελγικής ένωσης καταναλωτών
Test-Achats ASBL και δυο ιδιωτών ενώπιον του βελγικού Συνταγματικού Δικαστηρίου (Cour constitutionnelle), με αίτημα την ακύρωση του βελγικού νόμου περί μεταφοράς της οδηγίας. 

Στο πλαίσιο της εκδικάσεως αυτής της προσφυγής, το βελγικό δικαστήριο ζήτησε από το Δικαστήριο της Ευρωπαϊκής Ένωσης να εκτιμήσει το κύρος της παρεκκλίσεως που εισάγει η οδηγία σε σχέση με τους ιεραρχικά υπέρτερους κανόνες δικαίου και, συγκεκριμένα, σε σχέση με την κατοχυρωμένη στο δίκαιο της Ένωσης αρχή της ίσης μεταχειρίσεως ανδρών και γυναικών.

Η διαδικασία που ακολούθησε το βελγικό δικαστήριο, να απευθυνθεί δηλαδή στο Ευρωπαϊκό, προκειμένου αυτό να γνωμοδοτήσει σχετικά με το κύρος και την ερμηνεία των εν λόγω κανόνων, δεσμεύει αφενός την απόφαση του βελγικού δικαστηρίου (που οφείλει να πράξει με βάση την απόφαση του ΔΕΕ), αλλά αποτελεί αφετέρου και δέσμευση για όλα τα εθνικά δικαστήρια των κρατών – μελών της ΕΕ όταν ενώπιον τους ανακύπτει παρόμοιο ζήτημα.
Η σχετική οδηγία απαγορεύει τις διακρίσεις λόγω φύλου όσον αφορά στην πρόσβαση σε αγαθά και υπηρεσίες και την παροχή αγαθών και υπηρεσιών. Ειδικότερα, η οδηγία κατ’ αρχήν απαγορεύει να λαμβάνεται υπόψη το κριτήριο του φύλου κατά τον υπολογισμό των ασφαλίστρων και των ασφαλιστικών παροχών για συμβάσεις ασφαλίσεως που έχουν συναφθεί μετά τις 21 Δεκεμβρίου 2007, την ημερομηνία δηλαδή που η οδηγία μεταφέρθηκε στις εθνικές έννομες τάξεις.

Εντούτοις, ο ευρωπαίος νομοθέτης προέβλεψε μία μεταβατική περίοδο κατά την οποία τα κράτη μέλη μπορούν να επιτρέπουν παρεκκλίσεις από τον κανόνα του καθορισμού των ασφαλίστρων και των ασφαλιστικών παροχών ανεξαρτήτως φύλου, υπό τον όρο ότι μπορούν να διασφαλίσουν ότι τα αναλογιστικά και στατιστικά δεδομένα επί των οποίων στηρίζονται οι σχετικοί υπολογισμοί είναι αξιόπιστα, επικαιροποιούνται συχνά και είναι στη διάθεση του κοινού. 


Στην απόφαση που εξέδωσε την 1η Μαρτίου το Δικαστήριο τονίζει, κατ’ αρχάς, ότι, κατά το άρθρο 8 της Συνθήκης της
Λισσαβόνας, η Ένωση, σε όλες τις δράσεις της, επιδιώκει να εξαλειφθούν οι ανισότητες και να προαχθεί η ισότητα μεταξύ ανδρών και γυναικών, καθώς «υπάρχει ο κίνδυνος το δίκαιο της Ένωσης να ανέχεται επ’ αόριστον την εισαγόμενη από την οδηγία παρέκκλιση από την ίση μεταχείριση ανδρών και γυναικών. Επομένως, διάταξη η οποία παρέχει στα ενδιαφερόμενα κράτη μέλη τη δυνατότητα να διατηρούν χωρίς χρονικό περιορισμό παρέκκλιση από τον κανόνα περί καθορισμού ασφαλίστρων και παροχών ανεξαρτήτως φύλου, έρχεται σε αντίθεση με την επίτευξη του σκοπού της ίσης μεταχειρίσεως ανδρών και γυναικών και πρέπει να λογίζεται ως ανίσχυρη μετά παρέλευση επαρκούς μεταβατικής περιόδου».

Στη Βρετανία υπάρχουν ήδη αντιδράσεις, καθώς με ανακοίνωση της η Βρετανική Ένωση Μεσιτών Ασφαλίσεων (Biba) θεωρεί ότι «η απόφαση αυτή θα έχει σημαντικό αντίκτυπο στους ασφαλισμένους αλλά και στον κλάδο γενικότερα. Είναι σχεδόν βέβαιο ότι οι νέες γυναίκες οδηγοί θα έρθουν αντιμέτωπες με αυξήσεις στα ασφαλιστήρια συμβόλαια των αυτοκινήτων τους από το Δεκέμβριο του 2012, καθώς οι εταιρείες δε θα μπορούν πλέον να κάνουν χρήση των στατιστικών που δείχνουν ότι οι γυναίκες προκαλούν λιγότερα σε αριθμό και κόστος ατυχήματα. Σύμφωνα με έρευνες ο μέσος όρος του κόστους που προκύπτει από ένα ατύχημα με άνδρα οδηγό είναι  4.400 λίρες, ενώ από μία γυναίκα οδηγό 18 ετών είναι 2.700 λίρες.

Οι ασφαλιστικές εταιρείες θα πρέπει να αξιολογήσουν εκ νέου τα μοντέλα τιμολόγησης τους για να εφαρμόσουν την απόφαση του Δικαστηρίου  από το Δεκέμβριο του 2012». 


Η απόφαση πάντως του ΔΕΕ θα επηρεάσει τον ασφαλιστικό κλάδο στις χώρες - μέλη της Ένωσης, που χρησιμοποιούν στην τιμολόγηση μοντέλα κινδύνου που βασίζονται στη διάκριση των φύλων. Χαρακτηριστικό είναι το παράδειγμα της Βρετανίας, όπου οι νέοι οδηγοί ηλικίας 18-21 ετών έχουν διπλάσιες πιθανότητες να προκαλέσουν ένα ατύχημα από ότι οι νέες οδηγοί της ίδιας ηλικιακής ομάδας. Προς το παρόν επομένως αναμένουμε για τις αντιδράσεις και άλλων κρατών – μελών της Ένωσης, που θα πρέπει να εφαρμόσουν την οδηγία με βάση την απόφαση του Δικαστηρίου από το 2012.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου