Ενώ η χώρα βιώνει μία από τις μεγαλύτερες
κρίσεις, η γραφειοκρατία στερεί θέσεις εργασίας
Ανάμεσα σε ντάνες
χαρτιών περιμένουν κι αυτά τη σειρά τους για υπουργικές αποφάσεις που
όλο καθυστερούν ή σκαλώνουν σε εγκρίσεις από τμηματάρχες και
επανεξετάσεις από λοιπούς υπηρεσιακούς.
Στην καρδιά της κρίσης ο
συντονισμός των υπουργείων είναι ανύπαρκτος, ενώ ακόμη και οι δράσεις,
ύψους 100 εκατ. ευρώ (πράσινα επαγγέλματα, πληροφορική, ευπαθείς
ομάδες), που προκηρύχθηκαν από την προηγούμενη κυβέρνηση, παραμένουν
ανενεργές, διότι ουδείς αποφασίζει πώς ακριβώς θα διαχειριστεί
αξιολογήσεις που ήδη έχουν γίνει.
Από τη μακρά αναμονή που
υφίστανται τα προγράμματα που σχεδίασε η διοίκηση του ΟΑΕΔ για την
αντιμετώπιση της κρίσης στην απασχόληση, «γλίτωσαν» αυτά που είχαν
ισχυρούς... προστάτες. Για παράδειγμα, εκείνα που αφορούσαν δράσεις σε
περιοχή της Βόρειας Ελλάδας, κατόρθωσαν να απεγκλωβιστούν και τίθενται
άμεσα σε εφαρμογή. Κοινοβουλευτικό στέλεχος που εξαρτά την εκλογή του
από την κρίσιμη μάζα της περιοχής, αφού πέτυχε με τις οχλήσεις του στα
υπουργεία να γίνει «στενός κορσές» στους κ. Λοβέρδο και Σαχινίδη
κατόρθωσε, εν τέλει, να εξασφαλίσει τις περιβόητες υπογραφές τους.
Την
ώρα που η ανεργία καλπάζει, η γραφειοκρατία που ελέγχει το «παιχνίδι»
του ΕΣΠΑ στα οικονομικά υπουργεία, αποδεικνύεται ισχυρότερη των
υπουργών. Οι πιο κακόπιστοι σχολιάζουν πως πίσω από αυτές τις
καθυστερήσεις εκφράζεται η έλλειψη ενδιαφέροντος γιατί οι μίζες στον
τομέα της κατάρτισης των μελετών και των προγραμμάτων περιορίστηκαν. Οι
ενδιάμεσοι αποσύρονται ή προσανατολίζονται σε άλλο αντικείμενο
δραστηριότητας.
Είναι χαρακτηριστικό ότι ακόμη και το πρόγραμμα
ύψους 1 δισ. ευρώ που αφορά την επιδότηση 200 έως 400.000 θέσεων
εργασίας (εξαγγελία του Γ. Παπανδρέου από το 2004), κινδυνεύει να
τιναχτεί στον αέρα, διότι ουδείς μπορεί να εξασφαλίσει ότι θα
διαπραγματευτεί αποτελεσματικά με την αρμόδια διεύθυνση Ανταγωνισμού της
Ευρωπαϊκής Επιτροπής για να λάβει την έγκρισή της.
Οσο για το
υπουργείο Εργασίας, συνεχίζει να αντιμετωπίζει τα προβλήματα της
απασχόλησης ακαδημαϊκά. Και την ίδια ώρα, παρά τις εκατοντάδες μελέτες
που χρηματοδότησαν τα κονδύλια των ΚΠΣ επί κυβερνήσεων ΠΑΣΟΚ και Ν.Δ.,
οι φορείς του υπουργείου δεν διαθέτουν την παραμικρή τράπεζα δεδομένων
για την κατάσταση στην αγορά εργασίας.
Το Παρατηρητήριο Απασχόλησης, μια
Α.Ε. πρώην θυγατρική του ΟΑΕΔ, που πέρασε στη συνέχεια στην άμεση
εποπτεία του υπουργείου Εργασίας παραμένει διακοσμητική. Είναι
ενδεικτικό ότι η ΠΑΕΠ δεν παράγει έργο, ενώ ο πρόεδρός της,
επιστημονικός συνεργάτη του ΙΝΕ/ΓΣΕΕ-ΑΔΕΔ, κ. Γ. Ρωμανιάς, ασχολείται
περισσότερο με τη συμβουλευτική επί των συνταξιοδοτικών θεμάτων.
Στο
μεταξύ, την εφαρμογή αυστηρότερων προϋποθέσεων για την καταβολή του
επιδόματος ανεργίας και αναζήτησης εργασίας μέσω του ΟΑΕΔ σχεδιάζει η
ηγεσία του, ώστε να αποτυπώνεται ο αριθμός των πραγματικών κι όχι των
εικονικών ανέργων. Ταυτοχρόνως μελετάται και η ενεργοποίηση της ρύθμισης
που προβλέπει την άρση του επιδόματος εάν ο άνεργος αρνηθεί τουλάχιστον
δύο φορές πρόταση για τοποθέτηση.
Τα νέα κριτήρια, οι όροι, καθώς
και η δημιουργία Διακριτών Μητρώων Εγγεγραμμένων (ανάλογα με τις ομάδες
πληθυσμού που εγγράφονται) θα οριστικοποιηθούν στο Σχέδιο Δράσης για
την απασχόληση που θα υποβληθεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Ο ΟΑΕΔ
συνεχίζει να λειτουργεί με το θεσμικό πλαίσιο του 1953. Στην
πραγματικότητα αν και καταγράφει όλους τους ανέργους που απευθύνονται
στις υπηρεσίες του δεν γνωρίζει ποιος είναι ο πραγματικός αριθμός τους.
Ακόμη και σήμερα μπορεί να εγγραφεί ως άνεργος οποιοσδήποτε το επιθυμεί,
έστω κι αν απασχολείται. Ποιοι χρειάζονται πραγματική συμβουλευτική
στήριξη; Ποιοι αρνούνται συστηματικά τοποθέτηση σε θέσεις εργασίας και
για ποιους λόγους; Ποιοι χρειάζονται την εγγραφή μόνο για τη μοριοδότηση
σε προσλήψεις του Δημοσίου; Σε αυτά τα ερωτήματα δεν μπορεί να δώσει
απαντήσεις γιατί δεν διαθέτει διακριτά μητρώα εγγεγραμμένων ανέργων.
Πηγή: Καθημερινή
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου