Ελεύθερη Ενημέρωση - Βήμα στην Άποψη



Δευτέρα 26 Ιουλίου 2010

Οι επτά αποκρατικοποιήσεις του 2011

Αποκρατικοποιήσεις σε επτά μέτωπα σχεδιάζει η κυβέρνηση για το 2011 επιδιώκοντας να καλύψει -ει δυνατόν να υπερβεί- τον στόχο για έσοδα 1 δισ. ευρώ που προβλέπει το μνημόνιο και να τονώσει επενδυτικό κλίμα και αγορά εργασίας σε μια χρονιά ιδιαίτερα κρίσιμη που έχει κεντρικό στόχο το «πέρασμα» της ανάπτυξης σε θετικό έδαφος από το δεύτερο εξάμηνο και μετά.

ΕΥΔΑΠ, ΕΥΑΘ, καζίνο, Διεθνής Αερολιμένας Αθηνών (ΔΑΑ), ΕΛΤΑ, ΤΡΑΙΝΟΣΕ, συμβάσεις παραχώρησης σε οδούς (Εγνατία) και λιμάνια είναι στην πρώτη γραμμή των αποκρατικοποιήσεων του 2011, με επικρατέστερο πλέον σενάριο την εκχώρηση του management σε ιδιώτες για ορισμένο χρόνο στην ΕΥΔΑΠ και την ΕΥΑΘ

Μιλώντας στην «Η» υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος διευκρινίζει πως φέτος δρομολογείται η προπαρασκευαστική διαδικασία, με τον διορισμό συμβούλων για την κάθε περίπτωση το αμέσως επόμενο διάστημα ώστε το 2011 «να είμαστε έτοιμοι για κινήσεις». 

Στόχος είναι τα έσοδα να εγγραφούν το 2011 και όχι φέτος, καθώς πιεστικός στόχος για έσοδα βάσει μνημονίου υπάρχει μόνο για τον επόμενο χρόνο. Αυτό σημαίνει ότι φέτος θα καταβληθεί κάθε προσπάθεια ώστε να έχουν ολοκληρωθεί οι παρασκευαστικές διαδικασίες και με την έναρξη του 2011 ορισμένες κινήσεις να έχουν έλθει ήδη σε ώριμη φάση και να ολοκληρωθούν ίσως και άμεσα, ανάλογα βέβαια και με τις συνθήκες που θα επικρατούν στην αγορά. Σύμφωνα με τους σχεδιασμούς του οικονομικού επιτελείου το πρόγραμμα αποκρατικοποιήσεων του 2011 προβλέπει τα εξής:

ΕΥΔΑΠ - ΕΥΑΘ: Η κυβέρνηση προτίθεται να πουλήσει σε ιδιώτη ή σε ιδιώτες το 10% της ΕΥΔΑΠ και το 23% της ΕΥΑΘ και σύμφωνα με πληροφορίες το «πακέτο» θα προβλέπει και την εκχώρηση του management καθώς θεωρείται πως χωρίς αυτή την παράμετρο δεν θα υπήρχε ικανοποιητικό επενδυτικό ενδιαφέρον για τις εταιρείες. 

Η ιδιαιτερότητα του σχεδίου που επεξεργάζεται η κυβέρνηση είναι πως το management θα εκχωρηθεί για ορισμένο χρόνο, για παράδειγμα για 30 έτη σε συνδυασμό με την πώληση από την πλευρά του δημοσίου ποσοστού της εταιρείας. Η φόρμουλα αυτή θεωρείται στην κυβέρνηση πως συγκεντρώνει σειρά πλεονεκτημάτων, αφού θα διασφαλίσει αφενός επενδυτικό ενδιαφέρον, που δεν θα προσέλκυε εάν δεν συζητούνταν η εκχώρηση management, ενώ είναι πιο «εύκολη» σε πολιτικό επίπεδο αφού η εκχώρηση της διαχείρισης θα γίνεται για ορισμένο μόνο χρόνο. 

ΔΑΑ:Η κυβέρνηση θα παρατείνει την άδεια εκμετάλλευσης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών (ΔΑΑ) στη Hoch­tief, διαδικασία που εκτιμάται ότι θα μπορούσε να αποφέρει μερικές εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ στο Δημόσιο. Σε δεύτερο χρόνο στο τραπέζι έχει πέσει και εισήγηση για είσοδο, σε συνεργασία πάντα με τη γερμανική εταιρία, ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή, μακροπρόθεσμου χαρακτήρα, όπως θα μπορούσε να είναι κάποιο ασφαλιστικό ταμείο, υπό την προϋπόθεση μη συμμετοχής του στο management.

Συμβάσεις παραχώρησης σε λιμάνια - οδούς. Ιδιαίτερη έμφαση δίνεται στο σχέδιο για την αξιοποίηση των λιμανιών της χώρας με τη μέθοδο των συμβάσεων παραχώρησης, project που εκτιμάται πως μπορεί να υλοποιηθεί τη διετία 2011 - 2012. Σε αντίθεση το αντίστοιχο σχέδιο για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων απαιτεί περισσότερο χρόνο και εκτιμάται πως θα είναι σε πλήρη εξέλιξη τη διετία 2012 - 2013, καθώς απαιτείται μεγαλύτερη τεχνική προετοιμασία σε αυτή την περίπτωση, με δεδομένο ότι δεν υπάρχουν σχηματοποιημένες εταιρικές δομές, όπως στα λιμάνια. Παράλληλα με τα λιμάνια σε φάση ώριμη εκτιμάται πως θα είναι το 2011 και η παραχώρηση τμημάτων της Εγνατίας Οδού σε ιδιώτες. 

Επιπλέον είναι πολύ πιθανό να αποφασιστεί να δοθεί στους ιδιώτες που θα επιλεγούν και η ανάπτυξη και εκμετάλλευση υποδομών, τουριστικών και εμπορικών κατά μήκος της οδού. Όσον αφορά στο κυβερνητικό σχέδιο για τα λιμάνια προβλέπεται η δημιουργία μίας ή περισσοτέρων εταιριών στις οποίες θα περιέλθουν τα λιμάνια της χώρας. Η ανάπτυξη τους θα γίνει σε συνεργασία με στρατηγικούς επενδυτές ενώ στόχος είναι η είσοδος των εταιρειών ή της εταιρείας στο ΧΑ.

Προς πώληση οδεύει εντός του 2011 το 39% που κατέχει το Δημόσιο σήμερα στα ΕΛΤΑ ενώ η κυβέρνηση προχωρά στην άμεση εξυγίανση και την πώληση του 49% της ΤΡΑΙΝΟΣΕ. Όσον αφορά στα ΕΛΤΑ ακόμη δεν έχει αποφασιστεί εάν θα εκχωρηθεί και το management στον ιδιώτη καθώς και το εάν στο «πακέτο» θα ενταχθούν και τα ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές. Τελικές αποφάσεις αναμένονται μόλις κλείσει το «μέτωπο» με τα φορτηγά και τον ΟΣΕ.

Στο σκέλος της ΤΡΑΙΝΟΣΕ, το 49% της εταιρείας απαλλαγμένης από χρέη θα εκχωρηθεί σε ιδιώτη μαζί με το management, ενώ προβλέπεται και η αξιοποίηση μέρους της ακίνητης περιουσίας της εταιρείας, στο πλαίσιο της αποκρατικοποίησης, με την ανάπτυξη και εκμετάλλευση εμπορικών κέντρων κ.α. Όλες οι ζημιογόνες γραμμές αναμένεται να κλείσουν και εάν ΟΤΑ ή κράτος επιθυμούν να διατηρήσουν κάποια θα επωμίζονται όλο το κόστος της λειτουργίας.

Σε έσοδα αρκετών εκατοντάδων εκατομμυρίων ευρώ προσδοκά η κυβέρνηση από την επέκταση των αδειών στα επτά καζίνο που λειτουργούν στη χώρα ενώ στους σχεδιασμούς είναι και η πώληση της συμμετοχής του δημοσίου στο καζίνο της Πάρνηθας.

Κομισιόν: Πουλήστε τη ΔΕΗ
Tην επιτάχυνση των διαδικασιών απελευθέρωσης της αγοράς ενέργειας με την πώληση του 40% των λιγνιτικών και υδροηλεκτρικών μονάδων της ΔEH, ζήτησαν στελέχη της Kομισιόν, κατά τις συναντήσεις τους με εκπροσώπους των υπουργείων Oικονομικών και Περιβάλλοντος, καθώς και με τα στελέχη της PΑΕ. Oι συναντήσεις των εκπροσώπων της Kομισιόν ολοκληρώθηκαν την Παρασκευή και το μήνυμα που έστειλαν ήταν σαφές, «πουλήστε μεγάλο μέρος των μονάδων της ΔEH, είναι η μόνη αποτελεσματική λύση για να ανοίξει η αγορά, όλα τα υπόλοιπα είναι τσιρότα...». Σύμφωνα μάλιστα με πληροφορίες κατέστησαν σαφές πως η απαίτησή τους αυτή, συνδέεται με την εκταμίευση της τρίτης δόσης βοήθειας της χώρας μας από την τρόικα. 

Ολο το σχέδιο Εγνατία
Είναι πολύ πιθανό να αποφασιστεί να δοθεί στους ιδιώτες που θα επιλεγούν και η ανάπτυξη και εκμετάλλευση υποδομών, τουριστικών και εμπορικών κατά μήκος της οδού.
ΕΥΔΑΠΤο 10% της εταιρείας προτίθεται η κυβέρνηση να πουλήσει σε ιδιώτη. Εκχώρηση και του management
ΚαζίνοEπέκταση των αδειών στα 7 καζίνο ενώ στους σχεδιασμούς είναι και η πώληση της συμμετοχής στο καζίνο της Πάρνηθας.
Ελ. ΒενιζέλοςΣτο τραπέζι εισήγηση για είσοδο ενός ακόμη στρατηγικού επενδυτή, μετά την παράταση της άδειας.
ΕΛΤΑΠρος πώληση οδεύει εντός του 2011 το 39% που κατέχει το Δημόσιο σήμερα στα ΕΛΤΑ. δεν έχει αποφασιστεί εάν θα εκχωρηθεί και το management στον ιδιώτη καθώς και το εάν στο «πακέτο» θα ενταχθούν και τα ΕΛΤΑ Ταχυμεταφορές.
ΑεροδρόμιαΤο σχέδιο για την αξιοποίηση των περιφερειακών αεροδρομίων απαιτεί περισσότερο χρόνο και εκτιμάται πως θα είναι σε πλήρη εξέλιξη τη διετία 2012 - 2013.

Πηγή: Hμερησία

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου